1 řízení, jehož účelem i výsledkem je nejvyšší kvalita (TQM)
Používáme v rámci DMDU i pro klienty model řízení, jehož účelem i výsledkem je nejvyšší kvalita. Jde o námi vylepšenou verzi systému známého jako „Celkové řízení kvality“, čili Total quality management – TQM. Tento přístup čerpá z dříve vyvinutých nástrojů a technik řízení jakosti (ISO 9000, štíhlá výroba, Six Sigma), ale rozšiřuje je i na ostatní procesy. Nedovolujeme si polevit, protože naši Žáci spolu s příslušnými našimi Učiteli až Mistry skládají tu nejpřísnější přísahu, jakou si dovedete představit – viz http://duchovni.mysteria.cz/pravidla/pravidla1/prisaha-peti-prvku-oath-of-five-elements.htm! Náš etický kodex a zvláště naše od 2. úrovně jsou také převelice přísná – viz http://duchovni.mysteria.cz/pravidla.

TQM (Total Quality Management) je uznáván jako filozofie moderního managementu, jako nejnáročnější z koncepcí pro rozvoj systémů managementu jakosti v organizacích.
Tato koncepce se prosazuje prostřednictvím modelů. V Evropě je dominantním modelem EFQM Model Excelence, který slouží i jako základ k oceňování organizací Evropskou cenou za jakost, resp. národními cenami za jakost.
Tento trend je v Evropě reprezentován zejména aktivitami podporovanými Evropskou nadací pro
management jakosti (EFQM), jejíž posláním je od r. 1988 právě podpora organizací k TQM. Tato nadace
v posledních letech formulovala osm základních principů excelence. EFQM definuje pojem excelence jako vynikající působení v oblasti řízení organizací a dosahovaných výsledcích založené na souboru principů, zahrnujících orientaci na výsledky, zaměření na zákazníka, vedení a stálost účelu, management prostřednictvím procesů a faktů, rozvoj a angažovanost lidí, neustálé učení se, zlepšování a inovace, rozvoj partnerství a sociální odpovědnost.
Jednotlivé principy Excelence
- Princip orientace na výsledky
Excelence je dosahováním takových výsledků. Které vrcholně uspokojují všechny zainteresované strany.
Každý řídící pracovník se logicky zajímá o výsledky, které organizace dosahuje. Je nutné si však
uvědomit, že excelentní ekonomické i další výsledky (objem zisku, podíl na trhu, hodnota akcií, úspory
nákladů apod.) organizací jsou podmíněny efektivní aplikací dalších principů excelence. - Princip zaměření na zákazníka
Excelence je vytvářením trvalé hodnoty pro zákazníka
Pojem „zákazník“ definuje norma ČSN EN ISO 9000: zákazníkem je organizace nebo osoba, která
přijímá produkt. Produktem přitom může být hmotný výrobek, poskytnutá služba, zpracovaná informace
apod. Podstatou tohoto principu je pak následující tvrzení: externí zákazníci jsou konečným arbitrem,
rozhodujícím o existenci organizací. Ty by proto měly dělat všechno pro trvalé uspokojování jejich
požadavků. - Princip vůdcovství a stálosti účelu
Excelence je inspirujícím vůdcovstvím odvozeným od vize a doprovázený stálostí účelu.
Tento princip je bezesporu jedním z klíčových i pro integrované systémy řízení. Bohužel, v mnoha našich
organizacích představuje choulostivou a často nezvládnutou oblast managementu! Podstata tohoto
principu je ukryta ve výroku o tom, že řídící pracovníci musí být pozitivním příkladem ostatním
zaměstnancům organizace svým chováním, postoji a jednáním, které garantuje stálost účelu organizace a
její strategické směřování. - Princip managementu prostřednictvím procesů a faktů
Excelence je řízením organizace prostřednictvím souboru systémů, procesů a faktů, které spolu souvisejí
Každá organizace pracuje mnohem efektivněji, když to co dělá chápe a řídí jako procesy .Procesem se
myslí soubor dílčích činností, které mění vstupy na výstupy za spotřeby zdrojů v regulovaných
podmínkách. Rozhodovací procesy by měly být na všech úrovních řízení co nejobjektivnější. Proto se
vyžaduje, aby efektivní a správná rozhodnutí manažerů byla založena na hluboké analýze dat a informací,
ne na pocitech a subjektivních názorech. - Princip rozvoje a angažovanosti lidí
Excelenceje maximalizací příspěvků zaměstnanců díky jejich rozvoji a zapojení
Není sporu o tom, že světové organizace si naléhavě uvědomují skutečnost, že znalosti zaměstnanců a
jejich aktivita jsou dnes považovány za jejich největší majetek. Uvolňování potenciálu zaměstnanců
sdílením hodnot a kultury organizace založené na důvěře a zmocnění zaměstnanců podporuje aktivní
zapojení lidí do všech činností organizace. - Princip neustálého učení se, zlepšování a inovací
Excelence je výzvou současnému stavu a efektivní změnou s využitím procesů učení se k tvorbě inovací a
příležitostem ke zlepšování.
Tento princip musí být v organizacích úzce spojen s předchozí zásadou zapojení zaměstnanců, protože
základ tohoto principu je v tvrzení, že systematický rozvoj způsobilosti zaměstnanců, jejich znalostí a
dovedností je východiskem k budoucím úspěchům organizace, jež je ovlivněn procesy neustálého
zlepšování. - Princip rozvoje partnerství
Excelence je rozvíjením a udržováním partnerství s příslušnou hodnotou
Partnerství je pracovním vztahem, který je vzájemně výhodný pro všechny zainteresované strany.
Organizace má s těmito stranami ve svém vlastním zájmu vztahy partnerství budovat a posilovat, včetně
partnerství s dodavateli. - Princip sociální odpovědnosti
Excelence je aktivitami, které jdou daleko za rámec minimálních legislativních požadavků a kterými
organizace usiluje o pochopení a uspokojování všech očekávání zainteresovaných stran ve společnosti
Poslední z principů systémů řízení je v současnosti veřejností velmi diskutován a je i podporován přístupy
EU. Všechny organizace totiž mají svůj díl odpovědnosti i za vývoj ve svém okolí. Přijetím etického
přístupu a vykonáváním činností tak, aby se daleko překračovaly minimální rámce legislativních
požadavků organizace poskytují takové služby, které jsou v souladu s dlouhodobými zájmy nejenom
organizace, ale i všech zainteresovaných stran.
Náš oblíbený model – 7S rámec s odkazy na naše odpovídající příspěvky
Základním předpokladem 7S Framework je, že existuje sedm vnitřních prvků organizace, které je třeba sladit, aby mohla být úspěšná;
- Strategie: plán společnosti na posílení konkurenční výhody
- Struktura: jak je společnost organizována a kdo je komu podřízen
- Systémy: postupy, procesy a rutiny zaměstnanců, které charakterizují, jak je práce vykonávána
- Sdílené hodnoty: základní hodnoty, které se odrážejí ve firemní kultuře a individuální pracovní etice
- Styl: typické vzorce chování skupin, jako jsou manažeři a další odborníci
- Spolupracovníci: zaměstnanci společnosti a jejich obecné schopnosti
- Schopnosti: základní kompetence a výrazné schopnosti organizace
Vzájemná závislost prvků znamená, že pokud se jeden změní, mělo by být analyzováno dalších šest prvků, aby se zjistilo, jak je změna ovlivní, a aby se určilo, jak se každý může muset změnit, aby byly cíle organizace v souladu.
Subjektivita obklopující zarovnání sedmi klíčových prvků vysvětluje, proč se zdá, že tento model má komplikované použití. Náš zjednodušený přístup shora dolů však je užitečný při překonávání složitosti.
Přínosy řízení, jehož účelem je nejvyšší kvalita (TQM)

Vyšší produktivita.
Posílení konkurenční pozice.
Flexibilita vůči měnícím se podmínkám na trhu.
Odstranění závad a odpadu.
Snížení nákladů a lepší řízení nákladů.
Vyšší ziskovost.
Lepší zaměření na zákazníka a jeho spokojenost.
Zvýšená loajalita a udržení zákazníků.
Zlepšená morálka zaměstnanců.
Zvýšená hodnota pro akcionáře a zainteresované strany.
Vylepšené a inovativní procesy.
Náš výsledek – naše společnost jako vícepatrový dům


Usually I don’t read post on blogs, but I would like to say that
this write-up very pressured me to try and do it! Your writing taste has been amazed me.
Thanks, quite great article.
You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to
be really something that I think I would never understand.
It seems too complicated and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!
I have read a few good stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting.
I wonder how much attempt you set to create any such fantastic
informative website.
Great information. Lucky me I recently found
your blog by chance (stumbleupon). I’ve bookmarked it for later!
Good day I am so thrilled I found your site, I really found you by mistake,
while I was browsing on Digg for something else, Regardless I
am here now and would just like to say cheers for a remarkable
post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I
don’t have time to look over it all at the minute
but I have book-marked it and also included your RSS feeds,
so when I have time I will be back to read more,
Please do keep up the superb job.
I like what you guys tend to be up too. This kind of clever
work and reporting! Keep up the fantastic works guys I’ve incorporated you
guys to my own blogroll.
What’s up, this weekend is pleasant in support of me, since this time i am reading this fantastic educational post
here at my home.
It’s nearly impossible to find knowledgeable people about this subject, however, you seem like
you know what you’re talking about! Thanks
hey there and thank you for your information – I’ve definitely picked
up something new from right here. I did however expertise
some technical points using this site, as I experienced to reload
the website lots of times previous to I could get it to load properly.
I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but
sluggish loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high-quality score if ads and
marketing with Adwords. Well I am adding this RSS
to my e-mail and can look out for a lot more of your respective fascinating content.
Ensure that you update this again soon.
Excellent, what a webpage it is! This weblog provides valuable information to us, keep it up.